Szokták mondogatni, hogy aki nincs fent a neten, az valójában nem is létezik. Néhány éve még vicces túlzásnak érezhettük ezt az állítást, mostanra azonban egyre kevésbé túlzó. Az online jelenlét annyira előtérbe került, hogy szinte ufónak számít az, aki nincs fent a Facebookon, vagy nincs Instája. De minimum gyanúsnak – hol él ez, a múlt században?
Mondhatnánk, hogy csak a fiatalok őrülete a közösségi média, de az az igazság, hogy nem. Talán így indult, de ez szépen lassan megváltozott. A tizen-, illetve huszonévesek mellett elkezdtek felszivárogni a Facebookra a harmincasok, a negyvenesek, az ötvenesek is, és egyre gyakrabban találkozhatsz a 70 éves szomszéd néni posztjaival is. Bizony, az idős korosztályból is sokan megtanulták többé-kevésbé használni az internetet, és őket is beszippantotta a social media.
Könnyebb kapcsolattartás és ismerkedés
Tagadhatatlan, hogy a társasági élet jókora része átkerült az online felületre. Már nem átmegyünk egymáshoz, felhívjuk egymást, találkozunk hetente egy kávézóban, hogy beszélgethessünk. Bárkire, bármikor ráírhatunk, láthatjuk, hogy hol él, mivel foglalkozik, születtek-e gyerekei, hogyan alakul az élete. Könnyebb a kapcsolattartás, mint korábban bármikor – és ma, amikor rengetegen költöznek külföldre, és messze sodorhat az élet egymástól családtagokat, barátokat, ez nagyon felértékelődik.
A jelenlegi helyzetben ráadásul, mikor már van a hátunk mögött egy karanténban töltött időszak a koronavírus miatt, és a jelek szerint nyakunkon a következő, még nagyobb szerepet kap az online tér, és az ottani jelenlét.
Csakhogy nemcsak azok láthatnak az interneten, akik ismernek, hanem gyakorlatilag mindenki. Bárki, bármikor rákereshet a Facebook profilodra, megtalálhatja az Instádat, csekkolhat LinkedInen. Arról nem is beszélve, ha az interneten próbálsz párt is találni, és használod a Tindert, vagy valamelyik hasonló oldalt, appot. Az pedig, hogy miket osztasz meg magadról, nagymértékben befolyásolja, hogy milyennek látnak téged mások, legyen szó a hobbijaid felsorolásáról, cikkek megosztásáról, vagy fotók feltöltéséről.
Miért nézegethetik a profilodat mások?
Ezer okból kereshetünk rá valakire a neten. Akár egy HR-es is csekkolhatja a Facebook profilodat, mert jelentkeztél hozzájuk egy pozícióra, és szeretne többet megtudni rólad. Elárulunk egy kulisszatitkot: a toborzók 90%-a él is ezzel a lehetőséggel, és rád fog keresni. Nemcsak LinkedInen, ami a szakmai életedet mutatja be, hanem Instán, Face-en is, ami elméletileg magánjellegű.
Ha Tinderen próbálsz párt keresni, és ismerkedni kezdesz valakivel, biztos lehetsz benne, hogy ő is megpróbál majd egyéb felületeket is információt szerezni rólad. Megnéz Instán, megnéz Facebookon, hátha kiderül, mit csinálsz a szabadidődben, kikkel lógsz, milyen nézeteid vannak, mi érdekel, kik az ismerőseid.
Könnyen eshetsz ki a rostán
Éppen ezért, nem mindegy, mik szerepelnek a neved alatt. Egy HR-esnek sem fog tetszeni, ha félrészegen, piával a kezedben pózolsz 10-ből 8 képen, vagy ha a főnököt, munkahelyet cikiző, vicceskedő mémeket osztasz meg rendszeresen, esetleg a régi munkahelyedet szidod nyilvánosan, vagy a cég filozófiájával nem összeegyeztethető tartalmakat osztasz meg. Kiderülhet, ha kamuztál a családi állapotodról, a körülményeidről.
És persze ugyanez igaz a magánjellegű kapcsolatoknál is: ha az, amit mondtál magadról, nincs összhangban azzal, ami a profilodon szerepel a közösségi oldalakon, könnyen alááshatod magad egy pillanat alatt.
„Rólam aztán nem tudnak meg semmit!”
Azt hiszed, okosabb lehetsz másoknál, ha beállítod, hogy szinte semmi ne legyen nyilvános a profiljaidon? Nos, el kell keserítsünk, nem tudod ezt a problémát ilyen könnyen megoldani. Sajnos nem igazán jó pont, ha egyáltalán nem informatív a profilod, sőt: inkább gyanúsnak tűnik, bizalmatlanságot kelt. Emiatt simán lehet, hogy buksz egy állást, vagy éppen egy csajt/pasit – inkább a nyitottabb, leinformálhatóbb jelöltet választják. Munkatársnak is, randipartnernek is.
Sokan ennél is tovább mennek, és büszkén hirdetik, hogy őket ugyan nem szippantotta be a közösségi média, nincs Facebookjuk, és azt se tudják, mi az az Instagram. Mindezt persze olyan kontextusban, ami azt sugallja, ők jobbak a többieknél, mert nem mennek a divat után.
Ha esetleg Te is azt gondolod, hogy az online jelenlét gáz, ki kell ábrándítsunk: az a gáz, ha nem tartasz lépést, és kimaradsz az egészből. Lehet, hogy ettől különlegesnek érzed magad, de nem az leszel, hanem sokkal inkább fura. Mintha megrekedtél volna a múltban, és nem akarsz a jelenlegi világban élni. Ez nem igazán fog pozitív benyomást kelteni sem egy potenciális partner, sem egy HR-es szemében, és az ismerőseiddel, barátaiddal, családoddal való kapcsolattartást is nagyon megnehezíti.
Online jelenlét kell, de nem mindegy, milyen
Az online felületeken való jelenlét tehát 2020-ban igenis alap. Nem menő ezt direkt kihagyni, sőt, óriási hátrányba hozod magad minden téren, ha nem foglalkozol ezzel. De azzal is, ha ész nélkül teszel fel bármit, és nem figyelsz tudatosan arra, hogy milyen képet festesz magadról.
Ezt hívják self brandingnek: azt a folyamatot, amikor tudatosan építed fel az online képedet. Ne értsd félre, nem az a cél, hogy másnak láttasd magad, mint amilyen valójában vagy. Csupán az, hogy a pozitívumokat emeld ki, és ne mutass meg fölöslegesen olyasmit, ami negatív képet festhet rólad. Az online világ veszélyes – egyetlen kép vagy poszt alapján is beskatulyázhatnak tévesen. Ezt kerülheted el, ha odafigyelsz arra, miket osztasz meg magadról.
Amit ne tegyél énmárka építésnél:
Semmi gond nincs azzal, ha buliztál egy jót, és felteszel egy képet, ami közben készült – feltéve, ha csak annyi látszik rajta, hogy jó volt a kedved. Semmiképp ne rakj ki olyan képet magadról, amin láthatóan ittas vagy, esetleg cigi van a kezedben, vagy egyéb módon kompromitáló. Lehet, hogy vicces, ha a haverok látják, de nem lesz az, amikor emiatt buksz el egy állást, vagy emiatt gondolja rólad a kiszemelt csaj/pasi, hogy túlságosan komolytalan vagy. Igen, csak egyetlen buli, egyetlen kép, de aki nem ismer, ez alapján fog ítélni.
Ne rakj ki olyasmit, ami nem oda való. Ha a Facebookra vagy Instára kiraksz egy közös képet a pároddal, a családoddal, a legjobb barátoddal stb., az rendben van. De egyáltalán nem való például LinkedIn-re, ahol elsősorban a szakmai életedre kíváncsiak az ott lévők. És nem való ilyen Tinderre sem, ahol meg téged akarnak látni, nem a haverjaidat, a legjobb barátnődet, a tesódat, a kiskutyádat, kismacskádat. Mindig gondold végig, hogy milyen felületen vagy, és ehhez mérten döntsd el, megosztasz-e egy fotót vagy nem.
Ne tölts fel rossz minőségű fotókat. Egyszerűen gagyinak tűnik. Senki nem várja tőled, hogy minden esetben profi szintűek legyenek a képeid, pláne egy magánjellegű felületen. De azért annyi igényesség legyen meg benned, hogy nem raksz ki totál homályos, szemcsés, szellemképes, elmosódott, sötét stb. képeket, amin nem látszik normálisan a lényeg. A legjobb, ha profival dolgozol, az hozza a legnagyobb javulást az eredményeidben. A profit húzzuk alá kétszer, mert sokan állnak úgy hozzá, hogy "Majd megoldom én azt, az unokaöcsém hobbi fotós, megkérem hogy kapjon már le.." Most nincs időnk belemenni, hogy ez miért vakvágány, röviden összefoglalva erről az a véleményünk, hogy a fotózás végső soron egy szakma. Hidd el, jobb profira bízni. A hajadat sem vágja le a párod, illetve az autódat sem szerelteted a szomszéd gyerekkel. De ha érdekel, hogy miért nem jó az, ha amatőr fotóssal dolgozol, erről részletesebben itt írtunk.
Tiszta, jól látható, kellően világos képeket használj!
Ne áraszd el az internetet a képeiddel. Tök jó, ha aktív vagy, de tarts egy határt. Nem kell még a vacsorádat is posztolni minden egyes nap, mert az embereknek hamar elegük lesz belőled, és egyszerűen kikövetnek. Ráadásul ilyen esetben az is felmerülhet, hogy gyakorlatilag csak a virtuális életed létezik, ami szintén nem túl szimpatikus. A szelfidömping pedig különösen gáz – nem azt mondjuk, hogy néha nem fér bele egy-egy szelfi, de nem kell hetente 7 darab ugyanolyan kép, pláne tükör előtt pózolós.
Ne legyél erőltetett! Vannak azok a képek, amiken a szereplő valami menő sportkocsi mellett (még jobb, ha nem is az övé), esetleg pénzzel a kezében pózol, az izmait dülleszti, vagy éppen a melleit helyezi előtérbe, csücsörít stb. Na, ezeket a képeket felejtsd el, ha szeretnél igényesnek látszani. Borzasztó erőltetettek és szánalmasak, ezekkel biztosan nem lesz szimpatikus olyan embereknek, akik kicsit is igényesek.
Mit tehetsz a jó benyomás érdekében?
Leírtuk már, de leírjuk még egyszer: mindig vedd figyelembe, hogy milyen felületen vagy, és ez alapján dönts arról, milyen fotót töltesz fel.
Facebook és Insta
A Facebookon sok minden elfér, itt elsősorban a mennyiségre és a minőségre érdemes figyelni. Ne legyél túl sok a környezetednek, illetve normális minőségű képeket tegyél fel. A profilképeden lehetőség szerint Te szerepelj, és egyedül, ne valami jelképes tárgy, természetfotó, vagy csapatkép legyen. Nem kell, hogy az egész profilod nyilvános legyen, elég, ha a profilképedet, a borítóképedet, esetleg néhány kiemelt képet láthatnak rólad idegenek is. Így nem tűnsz túlságosan passzívnak és zárkózottnak, de nem is teregetsz ki mindent.
Ez alapvetően egy viszonylag hivatalos hangulatú felület, ahol a szakmai kapcsolatok építése folyik. Éppen ezért, ide nem kellenek szabadidős képek, sem családi fotók. Valójában elég egyetlen kép, ami jó minőségű és hitelesen ábrázol téged, kicsit formálisabb környezetben, akár munkavégzés közben (vagy azt imitálva). Egy profi portréfotó a legjobb megoldás, ezzel biztosan nem lőhetsz mellé ott sem, ahol fejvadászok célzottan találhatnak rád.
Tinder
Mivel ez egy társkereső oldal, egyértelműen rólad kell szólnia a profilodnak, vagyis magadról tölts fel képeket, nem kellenek mellékszereplők. Ezek a képek lehetőleg feleljenek meg a valóságnak, ne legyenek agyonretusálva, ne legyenek erőltetetten pózolósak. Semmi szükség az olyan, sejtelmesnek szánt képekre sem, amiken hátulról látszik a sziluetted, amint nézed a naplementét – ezek valóban nagyon szépek tudnak lenni, de semmit nem mutatnak meg veled kapcsolatban. Nem kell, hogy a képeken rajta legyen a kocsid, vagy bármilyen státuszszimbólumnak gondolt tárgy. Elég, ha téged látnak, egy-két valóságot hűen tükröző, jól elkapott fotón, ami lehetőleg nem szelfi.
Persze ezek nem merítik ki az online élet lehetőségeit, csupán a legismertebb, legtöbb ember által használt oldalakat, appokat emeltük ki. A fő szabály minden esetben ugyanaz: gondold végig, milyen felületen vagy, és milyen benyomást szeretnél kelteni az énmárka építéssel. Ha ez megvan, akkor már nem annyira nehéz eldönteni, mit posztolj és mit ne. És persze a minőséget mindig tartsd szem előtt; ha nem vagy elégedett a képeiddel, ruházz be néhány profi fotóra, amik a lehető legtöbbet hozzák ki belőled!
Az online jelenléted nagymértékben befolyásolhatja, hogy mennyire leszel sikeres az életben – ne bízd ezt a véletlenre!
Comments